En Fredensborgvogn
I ”Danske Kongevogne” (bane bøger 1992) skriver Poul
Thestrup p.61:
”Allerede i reglerne
af 1887 for befordring af kongelige personer var det bestemt, at i den tid, hvor
kongeparret residerede på Fredensbo0rg, skulle der holdes en førsteklasseskupé
for Klampenborgbanen, når residensen var på Bernstorff slot. Dette var nemt, så
længe der var ordinær førsteklassesbefordring på Nordbanen. Da dette ophørte i
1910, førte reglen til konstruktion af en speciel vogntype med kun én
førsteklasseskupé, nemlig BR-vognene, de såkaldte ”Fredensborgvogne”. Disse
vogne havde i den ene ende en tredieklasses midtergangsafdeling med vendesæder,
så at passagererne altid kunne have ansigtet i kørselsretningen. I vognens anden
ende var der tre kupeer, to andenklasses kupeer og e én førsteklasses kupé. I
førsteklasseskupeen var sæderne betrukket med rødt plys. Væggene var beklædt med
relieftapet indrammet i mahognilister, og der var indgang til et separat toilet.
Denne kupé var indrettet til at kunne anvendes til ”kronekupé”.
Vognene kørte på Nordbanen til 1934”.
Sidste år opdagede jeg, at ”Banetjenesten” havde
fremstillet et byggesæt til denne - historisk og visuelt – meget spændende
tagryttervogn. Den ville jeg prøve at bygge.
Der blev bygget 8 vogne af denne type oprindelig litreret
BR 693-700, i 1941 omlitreret til AZ 372-379.
Én af disse, AZ 375, er specielt interessant idet den i
1943 blev ombygget til kommandovogn - ”Besprächungsvagen” - for general Hermann
von Hanneken, der på det tidspunkt var øverstbefalende for de tyske
besættelsestropper i Danmark.
Jeg valgte at bygge min Fredensborgvogn som den ombyggede
kommandovogn (tyskerne selv gav den øgenavnet Steppenreiter) da den historisk
hører til i ”min egen tid”. Vognen er ikke bevaret for eftertiden, men der er
skrevet en del om den bl.a. i Jernbanehistorisk årbog ’95 og på internettet
www.silkeborgbunkermuseum.dk
hvortil interesserede henvises.
Samlingen af byggesættet, som jeg synes er meget fint
udfræset, var rimeligt ukompliceret, men det var besværligt og et
tålmodighedsarbejde at male trævinduesrammerne i både vognkasse og tagrytter.
Vil man sammensætte hele oprangeringen, skal der, foruden
salonvognen, også være en kedelvogn AZ havde ikke egenvarme) – CUK, en
førsteklasses passagervogn og en lavsidet åben godsvogn (f.eks. TD fra
Banetjenesten), idet generalens bil også skulle kunne være med toget.
Med venlig hilsen
Claus Riber